curve curve

Strengere regels 'gevaarlijke' rolsteigers

Vanaf 1 januari 2018 gelden er strengere regels voor rolsteigers.

Schilders, onderhoudsaannemers en alle andere gebruikers mogen vanaf dan nooit meer onbeschermd op hoogte staan, ook niet tijdens het opbouwen en afbreken van de rolsteiger.

 

Strengere regels 'gevaarlijke' rolsteigers

Rolsteigers. Schilders, gevelbouwers en onderhoudsaannemers maken er gretig gebruik van. Tienduizenden rolsteigers ‘rollen’ door de straten.

Ze zien er onschuldig uit, maar geregeld gaat het mis. Meestal zijn ze onaf. Ontbreken schoren. Met kantplanken die moeten voorkomen dat hamers op voorbijgangers belanden is het nog slechter gesteld.

 

“Zelden is een rolsteiger volgens de regels opgebouwd”, weet Peter Hecker van de Vereniging van Steiger-, Hoogwerk- en Betonbekistingbedrijven (VSB).
Vanaf 1 januari 2018 ziet de Inspectie SZW strenger toe op valgevaar. Tijdens het gebruik, maar ook tijdens de opbouw. En dat is nieuw.

 

Altijd randbeveiliging
“Wat er precies gaat veranderen? Het uitgangspunt is dat de randbeveiliging van een platform, (minimaal heupleuningen) altijd is aangebracht voordat een volgend platform tijdens de montage of demontage van een rolsteiger wordt betreden”, legt een woordvoerder van de Inspectie SZW uit.

“Nooit meer los staan op een vloertje dus? Precies.”

Fabrikanten (Altrex, ASC, Custers, Layher en Skyworks) hebben zich goed voorbereid op de nieuwe regels. Het balletje begon ongeveer vijf jaar geleden te rollen toen Layher, een Duitse fabrikant, ineens met een veilig opbouwsysteem op de markt kwam.

“Dat is mooi en veilig”, dacht de Nederlandse inspectiedienst, “dat gaan we gebruiken”. En dus volgde er een gesprek met de industrie. Uitkomst? Alle producenten zouden de tijd krijgen om met oplossingen te komen.

 

Nieuwe steigers sneller op te bouwen 
Met de nieuwe systemen (zoals een heel frame) wordt de kans op ongelukken ook tijdens het gebruik kleiner. Je kunt namelijk geen onderdelen (schoren) meer weglaten. Dat maakt steigers automatisch stabieler.


Aanschaffen of boete riskeren?
De vraag naar extra veiligheid neemt toe, signaleert Dijksma. “Maar nog lang niet iedereen is voorbereid op de nieuwe regels.”

Dat kan schilders en andere rolsteigergebruikers op boetes komen te staan, weet Peter Hecker, secretaris van de Vereniging van Steigerwerken, hoogwerkers en betonbekistingsbedrijven (VSH).

“Hoe hij de regels interpreteert? Er mag geen valgevaar zijn. Je moet de meest veilige oplossing kiezen. Excuses of verzachtende omstandigheden zijn er eigenlijk niet. Maar het is niet zo dat gebruikers verplicht spullen moeten kopen bij de vijf fabrikanten die bij de inspectiedienst bekend zijn.”

De Inspectie SZW bevestigt dat. “De verandering betekent niet dat alleen op de beschreven wijze aan de doelvoorschriften kan worden voldaan. Wanneer de gebruiker in staat is om op een andere aantoonbare manier hetzelfde beschermingsniveau te bieden, dan is men daar vrij in. Maar bij de oude opbouwmethode is de kans groot dat het valgevaar niet afdoende wordt afgedekte bij constatering van valgevaar doen wij geen concessies. In dat geval leggen we het werk stil, of volgt een boetes. In het najaar van 2018 zijn we van plan om een grootschalige bouwactie te organiseren.”